9 oktober, 2019
Ondanks dat er sprake is van hoge werkdruk, is ruim driekwart van de mensen (78 procent) die werkzaam zijn in de zorg- en welzijnssector tevreden tot zeer tevreden met hun werk.
Volgens de eerste uitkomsten van de werknemers- en werkgeversenquêtes zorg en welzijn die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dit jaar heeft uitgevoerd voor het onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (AZW), wordt die hoge tot zeer hoge werkdruk door bijna 44 procent van de werknemers in de zorg- en welzijnssector ervaren.
Tijd tekort
Bovendien is die werkdruk volgens bijna twee op de drie werknemers in het jaar voorafgaand aan de enquête toegenomen. Over het algemeen geven zij aan ‘het gevoel te hebben tijd tekort te komen’.
Ook bijna de helft van de werkgevers in de sector geeft aan dat de werkdruk is opgelopen. Zij wijten dat voornamelijk aan regeldruk en administratieve lasten. Als andere factoren die de werkdruk opdrijven noemen zij nieuwe of moeilijkere taken, mondigere cliënten en te weinig personeel.
Agressie
Werknemers rapporteren relatief vaak dat ze in hun werk worden geconfronteerd met agressie en geweld van patiënten, cliënten of hun familieleden. Twee op de drie hebben daar in het voorafgaande jaar mee te maken gehad. FOTO SHUTTERSTOCK
Graag ontvang ik een prijs voor het plaatsen van een vacature