10 juli, 2019
Het zoekgedrag van werkzoekenden is heel verschillend. Het is goed om inzicht te hebben in dit zoekgedrag zodat u hier als werkgever op in kunt spelen. Er zijn grofweg drie soorten werkzoekenden te onderscheiden: passief, latent en actief. Wij leggen uit wat deze drie vormen van werk zoeken voor u betekenen.
Passief
Passieve werkzoekenden zijn heel afwachtend. Zij zijn niet actief op zoek en wachten vooral af totdat er iets op hun pad komt. Om hen te bereiken moet u actief in beeld komen. Dit kan door hen te bereiken via advertenties op sociale media. Bereik deze werkzoekenden bijvoorbeeld via Facebook en Instagram. Wij bieden deze mogelijkheid door middel van onze Social Ads. U maakt dan eenvoudig een vacature aan op onze website en wij zorgen ervoor dat deze in beeld komt bij de passieve werkzoekenden. Hiervoor hoeft u niets te doen.
Latent
Latente werkzoekenden zijn vaak niet actief op zoek maar staan wel open voor een nieuwe baan. Als er een interessante vacature voorbij komt, zullen zij getriggerd worden om verder te kijken. Ook bij hen is het noodzakelijk om goed in beeld te komen. Dit kan via Social Media of via kanalen als LinkedIn. Het belangrijkste is dat de vacature in beeld komt en dat er een duidelijke trigger in zit. Dit kan een pakkende functietitel zijn of een foto waarin de bedrijfssfeer naar voren komt.
Actief
De actieve werkzoekenden gaan gericht zoeken op websites van bedrijven en op vacaturesites. Het belangrijkste voor hen is dat ze een functie vinden die hen aanspreekt en een vacaturetekst waarin dit duidelijk terug te vinden is. Het is belangrijk dat de bedrijfsomschrijving, functie-eisen en het profiel van de werknemer duidelijk zijn. Een goede vacaturetekst en een beeld van het bedrijf is hierbij essentieel. Bij BrabantWerkt kunt u eenvoudig een PDF-bestand uploaden zodat ook de huisstijl van uw bedrijf naar voren komt.
Foto: Pixabay
Graag ontvang ik een prijs voor het plaatsen van een vacature