18 mei, 2021
Renske Scheepers werkt sinds februari 2019 bij S&L Zorg in Roosendaal. Eerst als cliëntbegeleidster, maar inmiddels is ze doorgegroeid naar de functie zorgcoördinator.
Wat wilde je vroeger worden?
Ik wilde lerares worden of iets in de zorg doen. Ik wilde in ieder geval andere mensen een goede dag bezorgen. De dag leuker maken voor mensen. Dat kan als juffrouw in het onderwijs, maar ook in de zorg.
Welke opleiding heb je gekozen?
Ik heb eerst gekozen voor de opleiding tot verpleegkundige, maar ik was 16 jaar en ik wilde vooral chillen met vrienden. Die studie heb ik niet afgemaakt. Later ben ik niveau 3 gaan doen. Dat was een combinatie van verzorging en maatschappelijke zorg. Die opleiding heb ik wel afgemaakt. Nadat ik bij S&L Zorg ben komen werken als cliëntbegeleider niveau 3 moest ik eerst niveau 4 behalen om de functie zorgcoördinator uit te kunnen oefenen. Deze opleiding heb ik vorig jaar via S&L Zorg behaald.
Waarom wilde je bij S&L Zorg werken?
Je werkt hier met een mooi doelgroep. Het zijn allemaal mensen met een verstandelijke beperking en vaak ook met een lichamelijke beperking. Iedere dag is hier anders. Ik houd er niet van als ik van te voren al weet wat er gaat gebeuren. Een kantoorbaan zou niets voor mij zijn. Hier heb ik die uitdaging gevonden.
Wat zijn je werkzaamheden?
Ik werk hier 28 uur. Zes uur daarvan werk ik als zorgcoördinator. In mijn functie als zorgcoördinator voer ik onder andere gesprekken met de families van onze bewoners, maar ik ga ook in gesprek met andere disciplines in multidisciplinaire overleggen. Als zorgcoördinator houd ik ook het online cliëntendossier bij, hierin staat alle informatie over een cliënt. En ieder jaar houden we een goed leven-gesprek met de familie. We kijken niet naar de beperking van de bewoners, maar naar wat ze nodig hebben om een goed leven te leiden. De overige 22 uur werk ik overigens nog steeds als zorgbegeleider op de groep.
Wat doe je dan als zorgbegeleider?
Om 07:00 begint onze dienst. Als eerste bellen we de nachtdienst en krijgen we de overdracht vanuit de nacht. Daarna kijken we in de agenda en verdelen we zo nodig taken. Zoals bijvoorbeeld een cliënt die naar de dokter moet, naar logopedie of een beeldbel afspraak met familie op een bepaald tijdstip. Verder helpen we bewoners met douchen en aankleden. De één kan zichzelf aankleden, de ander moet je meer begeleiden. We proberen de zelfredzaamheid van de bewoners wel echt te stimuleren, dus we kijken vooral naar wat ze wel kunnen. Al zijn er natuurlijk ook bewoners in een rolstoel. Die moeten we echt op bed wassen en dan met een tillift in de rolstoel helpen. Iedere bewoner is anders.
Hoe ziet de dag er verder uit?
Daarna gaan we ontbijten. Iedere bewoner heeft zijn eigen taak. Carla zet bijvoorbeeld altijd koffie, anderen dekken de tafel of doen de afwas en na het gezamenlijk ontbijt gaan veel bewoners naar de dagbesteding. Zelf houd ik dan nog de mail bij, regel ik de was, bestel ik de boodschappen en ondertussen proberen we de bewoners die wel op de groep zijn aan te sporen om te bewegen met een rondje lopen of fietsen.
Wat maakt je werk zo leuk?
De lach van een bewoner kan echt je dag maken. Dit is echt een sprankelende en vrolijke doelgroep om mee te werken. Natuurlijk zijn ook zij wel eens boos, maar dat zijn we allemaal wel eens. Sommige bewoners werken met een spraakcomputer en daardoor kunnen we toch met elkaar communiceren. Dat is heel fijn. Daarnaast werken we hier echt samen.
Zitten er ook nadelen aan dit vak?
Het werk is enorm leuk, alleen de onregelmatigheid is misschien een nadeel. We werken met ochtend- en avonddiensten. De ochtenddienst is van 07.00 tot 15.00 uur en de avonddienst van 14.45 tot 22.00 uur. Daarnaast werken er ook iedere nacht drie nachtdienstmedewerkers voor incidentele oproepen als iemand bijvoorbeeld moet plassen. Daarnaast kan het zwaar werk zijn, fysiek en mentaal, maar uiteindelijk ga ik altijd met plezier naar mijn werk!
Wat was de uitkomat van de juridische procedure in 2017?
Graag ontvang ik een prijs voor het plaatsen van een vacature