2 oktober, 2017
LinkedIn hét zakelijke sociale netwerk voor werkend Nederland!
6 miljoen bestaande Nederlandse accounts, maandelijks maken er 4,2 miljoen mensen er gebruik van. Het gaat natuurlijk over LinkedIn. Maar hoe zorgt u er nou voor dat u uw profiel optimaal gebruikt?
In deze blog worden er tips gegeven om uw LinkedIn profiel te optimaliseren, want LinkedIn is tegenwoordig veel meer dan alleen een sociale media pagina. LinkedIn wordt gebruikt als CV, om opdrachten te werven, content te krijgen en om te netwerken. Dus lees de volgende tips en maak uw profiel nog beter!
Tip 1 – Een goede profielfoto
Niet elke mooie foto van jezelf is direct een goede LinkedIn foto. De foto moet scherp en helder zijn en moet overeenkomen met uw echte verhoudingen. Het is niet de bedoeling dat u foto’s zo ver bewerkt dat u er tevreden over bent. Uw foto op LinkedIn vraagt om een professionele uitstraling, omdat het zakelijk gebruikt wordt. Let ook op uw kleding in combinatie met de achtergrond.
Tip 2 – begin tekst
Ofwel de tekst die bezoeker van uw LinkedIn profiel als eerst te zien krijgen. Het is belangrijk dat uw functie pakkend, eenduidig en helder is. Het is beter als u een korte omschrijving geeft in plaats van losse keywords.
Tip 3 – Contactinformatie kloppend maken
Contactinformatie wordt meestal al onbelangrijk gezien, terwijl enige aandacht hieraan nodig is. LinkedIn is een zakelijk netwerk, dus het is noodzakelijk dat uw contactinformatie op orde is.
- Link uw LinkedIn account aan uw professionele email adres
- Koppel uw LinkedIn account aan uw Twitter account
- Personaliseer uw LinkedIn URL
Tip 4 – Concrete samenvatting
Bij het schrijven van een samenvatting gaat men vaak de fout in. Vaak wordt er iets geschreven wat men zelf leuk vindt. Bij het schrijven van een goede samenvatting moet er vanuit de bezoeker gekeken worden. Een paar belangrijke punten om naar te kijken:
- Maak gebruik van keywords, Hierdoor wordt u makkelijker door bedrijven gevonden
- Gebruik bij het schrijven van de samenvatting de ik-vorm
- Maak de tekst zowel actief als passief
- Is er een zogenaamde call to action (email, telefoon, etc.) voor diegene die uw samenvatting interessant vindt
- Plaats in de samenvatting media waar je zelf actief in bent of bent geweest
Tip 5 – Voeg ervaringen toe
Uw werkervaring en verdere details vormen de basis voor uw CV. Het is dus belangrijk om exact te zijn in de perioden en tijden. Daarnaast is het niet de bedoeling dat je een omschrijving geeft van uw werkzaamheden, maar maak de omschrijving actief. Wat hebben bezoekers aan uw ervaring? Wees concreet bij het schrijven van uw ervaringen. Pas op! Maak het niet te lang, zorg ervoor dat alleen de meest recente werkervaringen gedetailleerd omschreven worden. Eerdere werkervaringen minder uitgebreid
Tip 6 – Wordt aanbevolen door anderen
Nederlanders blijken het vaak lastig te vinden om aan anderen te vragen u aan te bevelen. Dit komt, omdat Nederlanders bescheiden zijn. Toch is het belangrijk om te doen, want het elkaar beoordelen (Peer-to-peer) zorgt voor enorm goede resultaten als het gaat om het verbeteren van uzelf. Verder zorgt het door anderen aangegeven vaardigheden ervoor dat u meer zoekresultaten zult krijgen. Wanneer u gebruik maakt van aanbevelingen zorg dan voor 5 tot 10 aanbevelingen. Opdrachtgevers kijken altijd naar aanbevelingen! Sluit u aan bij groepen, groepen zorgen voor een breder netwerk. Zorg er wel voor dat u zich aansluit bij groepen met dezelfde ervaringen.
Tip 7 – Dagelijks actief
Vaak wordt er alleen een profiel aangemaakt en klaar. Ook uw LinkedIn profiel vraagt om geactualiseerd te worden. Het dagelijks kijken op LinkedIn zorgt voor een groter netwerk. Het bijwerken van uw profiel zorgt ervoor dat opdrachtgevers sneller naar u toe komen. Het is dus belangrijk om met zorg om te gaan met uw LinkedIn profiel.
Deze tips helpen u om een beter LinkedIn profiel te maken en deze goed te onderhouden. Waar wacht u nog op?
Graag ontvang ik een prijs voor het plaatsen van een vacature